Helpdesk: +32 (0)56 36 30 20 | Teamviewer | Anydesk

Terug

Elektronische B2B-facturatie / Peppol: stand van zaken

#Admin2Win

#peppol

Kris

Kris Tanghe

Tot nu toe tekenen met uitzondering van een paar al onze klanten in bij Cecurity als acces-provider voor het versturen van hun Peppol-facturen vanuit Admin2Win naar de klant. Wij zijn ook zeer tevreden dat het overgrote deel van onze klanten er ook voor kiest om via hetzelfde platform ook Peppol-facturen te ontvangen.

Nog even de voordelen van het concept dat wij voor onze klanten uitwerkten:

  • Directe koppeling met Admin2Win voor het versturen van documenten
  • Fysische download van de aankoopfacturen (.xml/Pdf) i.p.v. directe boeking
  • Huidige manier van digitale verwerking van de aankoopfacturen ifv factuurcontrole en boekhouding blijft mogelijk
  • Via onafhankelijke partner, bijvb. niet gekoppeld aan boekhoudpakket of ander.
  • Partner levert hoge servicegraad. Helpdesk beschikbaar.

Er zijn ondertussen reeds heel wat klanten opgestart. Zij versturen naar bepaalde klanten nu reeds hun verkoopfacturen via Peppol en ontvangen van bepaalde leveranciers reeds hun facturen via Peppol. Andere hebben al de nodige software-update gekregen met de nodige Peppol-functionaliteit aan boord, maar wachten nog met de implementatie.

Ons advies blijft echter toch om niet tot de laatste dag te wachten. Temeer omdat er ons toch berichten bereiken dat er gedreigd wordt met administratieve geldboetes bij niet-naleving:

  • 1500 euro bij de eerste vaststelling
  • 3000 euro bij een tweede inbreuk
  • 5000 euro bij verdere overtredingen.

Ook is er het feit dat volgens de btw-wetgeving enkel btw mag afgetrokken worden als de factuur formeel geldig is. In concreto zou dit betekenen dat je na 01/01/26 de btw niet meer kan aftrekken van een factuur die door de leverancier per post of per mail werd doorgestuurd.

Met de ervaring die we tot nu toe hebben, is het inderdaad zo dat de implementatie van Peppol in principe snel en vlot kan verlopen. Er kan evenwel bij het ‘onboarden’ altijd een technisch issue zijn dat wat tijd vraagt om opgelost te worden.

Anderzijds is het zo dat er naast de technische installatie toch ook nog een aantal praktische zaken moeten gebeuren. Wij merken in de praktijk zelf dat het dikwijls toch nodig is om met individuele klanten of leveranciers contact op te nemen en toch even af te stemmen wat Peppol betreft. Het hoeft geen betoog dat dit allemaal toch wat tijd vraagt.

Op tijd beginnen blijft dus de boodschap!


Cecurity: solide partner!

Onze ervaringen met Cecurity als Peppol-accespoint zijn tot nu toe zeer positief. Zij doen alles om onze klanten in de watten te leggen. Er is in de eerste plaats al heel veel ondersteuning bij het ‘onboarden’ van elke individuele klant. Ook hun helpdesk levert goed werk in het geval van een technisch issue. Wij zijn ervan overtuigd dat dergelijk niveau van service in de toekomst zal nodig blijven.


Peppol: wat met managementvennootschappen?

Wij kregen tijdens onze informatieronde naar de klant zeer veel volgende vraag. Kunnen wij voor onze managementvennootschap(pen) nog blijven factureren in Excel? Moet voor deze managementvennootschap ook een Peppol-oplossing gezocht worden, ook al worden er maar 12 verkoopfacturen per jaar gemaakt? Het antwoord op de eerste vraag is: ‘neen’. Het antwoord op de tweede vraag is: ‘ja’.

Wij hebben samen met Cecurity specifiek voor managementvennootschappen een oplossing uitgewerkt. Wij van onze kant zorgen voor het (voordelig) ter beschikking stellen van een of meerdere extra dossiers in Admin2Win voor de opmaak en het verzenden van de facturen. Cecurity rekent voor de Peppol-acces van deze vennootschappen een voordelige fee. Het (beperkte) verbruik wordt eenvoudig via het hoofddossier verrekend.

Admin2 Win Logo rgb peppol Cecurity B 002

Wens je meer info over dit blog-item?

Neem vrijblijvend contact met ons op!

Contact opnemenPath Created with Sketch.

Gerelateerde nieuwsberichten

Admin2Win Peppol Platform online!

Verspreiding van de Peppol-ready versie van Admin2Win gestart

Planning update 2025: friendly reminder

Upgrade van Firebird 2.5 naar de versie 5.0

Nieuwe versie van Outlook vanaf 2025: nog even wachten om over te schakelen

Projectagenda/agenda: enkele mooie nieuwe features

Servicetickets / call Dienst na verkoop: mooie uitbreiding

Prijscalculatie: enkele mooie nieuwe features

Beheer materieel: mooie uitbreiding

Automatisch digitaliseren van binnenkomende aankoopfacturen: mooie extensie voor Admin2Win

Online goedkeuring offerte: mooie optimalisatie!

Admin2Win is ready for Firebird SQL 4.0

Planning updates 2024: vanaf 2de kwartaal

Admin2Win New Look: verspreiding halverwege

Debiteuren- en rappelbeheer in Admin2Win verder uitgebreid

Registratie van magazijn-locatie bij ontvangst inkomende goederen en bij picking/reservatie

Datamodel voor Powerbi: uw cijfers in een overzichtelijk up-to-date dashboard

Koppeling met externe leveranciers en hun webshops: hoe zien we de toekomst?

Tool voor het digitaliseren van aankoopfacturen: een plus een is gelijk aan drie

Datamodel voor Powerbi: inzicht in processen

Admin2Win is klaar voor BTW-nummers beginnend met 1

Vernieuwde weergave en sjabloon voor opvolgingsitems

EPC QR code op verkoopfacturen

Controle inkomende facturen leveranciers: nu volledig digitaal

Upgrade naar Firebird 4.0.

Nieuwe layout Interface: positief onthaald

A2W Mobile: nieuwe functies in ontwikkeling

Admin2Win opstarten met persoonlijke takenlijst of agenda

Opgeslagen foto zichtbaar in lijstweergaves

A2W Mobile: Release 2023 - nieuwe features te verwachten

Admin2Win: Planning updates 2023

Admin2Win New Look: start verspreiding vanaf 2023

Admin2Win: digitaal garage registerboek!

Admin2Win: vernieuwde koppeling met Companyweb

Admin2Win feature in de kijker: optimalisatie koppeling met Chacal

A2W Mobile: Officiële release nieuwe versie op 11/07/22

Admin2Win: Planning updates 2022

A2W Mobile: vanaf nu ook documenten beschikbaar stellen op de werf

Admin2Win: Datavisualisatie in PowerBI

Admin2Win: Nieuwe look vanaf 2023 - eerste screenshots

Admin2Win: Enkele handelsfuncties

Admin2Win: uitbreiding link met ReynaPro/Logikall

Admin2Win: nieuwe features in A2W Mobile - coming soon

Admin2Win: infokiosk in de werkplaats, maatwerk mogelijk

Admin2Win: Admin2Win voor salesmensen

Admin2Win: nieuwe koppeling met OneTwo (nieuw type scanners)

Admin2Win: mails opslaan bij projecten via invoegtoepassing in Outlook (nieuw)

Admin2Win: opvolgen rendement/marge per order of offerte

Admin2Win: koppeling Schücall (Schüco) (nieuw)

Admin2Win: Opvolgen openstaande klanten en rappelbeheer

Een opleidingssessie voor nieuwe gebruikers: geen overbodige luxe!

Admin2Win Mobile : De nieuwe versie is in de lucht

Admin2Win Mobile for phone: nieuwe release onmiddellijk na het verlof

Planning Updates Admin2Win 2021: Check even je versie!

Admin2Win: Productieplanning nu met grafisch overzicht

Admin2Win: Toevoegen van elektronische bijlage aan documenten nu nog eenvoudiger

Admin2Win: Webservice / API -> Case Vantieghem

Admin2Win: Order als voorbereiding voor de facturatie

Admin2Win Mobile for phone: nieuwe release

Admin2Win: Koppeling met Teamleader

Admin2Win: Link met planningssoftware Propos

Admin2Win: Reserveren van materiaal voor projecten

Admin2Win: Gestructureerde mededeling op de factuur

Admin2Win: Subtotalen in offerte

Admin2Win: Intelligente afdrukken / layouts

Admin2Win: Rechten gebruikers

Admin2Win Mobile for phone (Android en iOS): Leverbaar vanaf nu

Admin2Win: Nieuwe toepassing voor registratie van verbruik materiaal op project

Admin2Win: Bij voorkeur bestellen bij de hoofdleverancier

Admin2Win: Afspraakbevestiging technieker uitsturen

Admin2Win: Interventiebons snel factureren

Probleem met service opvragen gegevens via BTW-nummer

Admin2Win: Synchro Outlook nu zonder extra tussenkomst van de gebruiker

Admin2Win: Dashboards en rapportage via Microsoft PowerBi

Admin2Win Mobile (for tablet & phone): In volle ontwikkeling

Updateplanning 2019

Admin2Win: Een mooi ogende offerte verhoogt de kans op verkoop

Admin2Win: Module servicecontracten uitgebreid

Admin2Win: De agenda heeft een nieuwe koppeling met Outlook

Admin2Win: Werfadres als default leveringsadres op de bestelbon

Admin2Win: Systematisch prijzen vragen bij leveranciers = marge per project verhogen

Admin2Win: De agenda als tool om prestaties aan projecten toe te wijzen

Admin2Win: Laat het wijzigen van de status van een project aan het systeem over

Admin2Win: Projecten maken in Geodynamics en importeren van prestaties

Admin2Win: Elektronische facturatie 2.0

Admin2Win: Regstratie call voor depannage of to do per project?

Admin2Win: Digitale documenten opslaan per project

Admin2Win: Integratie met Google Maps

Admin2Win: Opstartproblemen na update Windows 10

Admin2Win: Rappelbrieven in bulk via mail

Admin2Win: Vorderen vanaf order

Admin2Win: Order klant direct omzetten naar een bestelbon leverancier

Admin2Win: Uitbreiding op voorcalculatie / Bill of material per project

Admin2Win: Ophalen klant- en leveranciersgegevens via BTW-nummer

Planning updates Admin2Win / commerciële bezoeken

Admin2win: Admin2Win Mobile (nieuw)

Admin2Win: Beheer materieel

Admin2Win: Link Companyweb

Planning updates Admin2Win 2017

Wat mag u van ons verwachten in 2017

Dealer Fitdoc: Toegevoegde waarde

Alle blogberichten Path Created with Sketch.

Heb je een vraag over dit blog-item? Laat gerust je gegevens na, wij contacteren je zo spoedig mogelijk!

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste surfervaring op onze website krijgt. Meer info